onsdag 6. juni 2012

Gjort er gjort

Da jeg på slutten av 70-tallet ble korpsleder på Rodeløkka hadde vi en effektiv sekretær som ofte sa: ”Det er godt med alt som er unnagjort sa kjerringa og spiste frokost om kvelden”. 

Jeg liker også å være i forkant – i det minste er det viktig for meg å vite hva som er gjort og hva som gjenstår. Derfor er det interessant å legge merke til hvilken tid verbet står i når jeg leser Bibelen. Allerede i de innledende versene i Efeserbrevet blir dette viktig, for det er naturlig å ta det med i den videre lesningen. Noe er allerede skjedd, gjort er gjort: 
i Kristus har Gud velsignet oss
med all Åndens velsignelse
i himmelen.
I tillegg til at jeg allerede er velsignet, blir det sagt noe om hvor. Jeg har tidligere skrevet om preposisjonen ”i” mange ganger. ”I” er i mine øyne både ”favorittord” og bibelens viktigste bokstav. Det er ”i Ham” jeg allerede er velsignet med Åndens velsignelse – og den er i himmelen. Hva kan det bety?

Dagens ’manna’:
I dag er jeg velsignet!     

Ingen kommentarer: