tirsdag 5. juni 2012

Knallstart



Det er viktig med en god start. Etter en svært kort åpningshilsen der Paulus velsigner de hellige i Efesos, fortsetter han med å velsigne Gud:
Velsignet er Gud,
vår Herre Jesu Kristi Far,
Det virker litt fremmed på norsk å velsigne Gud. Oversettere av bibelselskapets tidligere versjoner har valgt å bruke ”lovet være Gud”. Når 2011-utgaven har valgt ”Velsignet er Gud”, ligger de nærmere grunnteksten, men det har likevel forårsaket teologiske debatt: Går det an for et menneske å velsigne Gud?

I andre språk virker det ikke fremmed. Åpningsfrasen av Salme 103 som nå lyder: "Velsign Herren, min sjel!" - har i alle år vært ”Bless the Lord all my soul” på engelsk, og  “Blagoslovi dushe moya gospoda” på russisk. Det har glidd inn som “normal” ikke bare for bibellesere, men for musikkelskere over hele verden ettersom Händel og Rakhmaninov er blant mange komponister som har valgt nettopp disse ordene i sine komposisjoner. Samtidig trakk vi i Norge på smilebåndet av Kjell Aukrust som gjennom Ludvig skapte uttrykket ”Gud velsigne Vårherre!”.

Jeg er helt klar over Gud er Gud og jeg er bare et menneske, men velsignelse er å si godt om. Derfor er det naturlig for meg også å velsigne Gud. At Han vil si gode ord over meg, er et fantastisk mysterium, men det trigger lysten til å være raus med min velsignelse av Ham. Han har tross alt sagt at med det samme mål som jeg måler skal det måles opp for meg.

Dagens ’manna’
Å begynne med å velsigne Gud gir en knallstart!

Ingen kommentarer: