mandag 24. september 2012

Altruisme



Det er et tankekors at få kjenner ordet ’altruisme’ mens tilnærmet alle kjenner ordet ’egoisme’. Altruisme er egoismens motstykke hvor hensynet til andres vel settes foran hensynet til seg selv. Ekte kjærlighet vil alltid ha sterke innslag av altruistiske holdinger for kjærligheten handler om å gi:

Lev i kjærlighet, slik Kristus elsket oss og ga seg selv for oss som en offergave, en velluktende duft for Gud.

Jeg tror det er mulig å sette opp minst tre utviklingsstadier av kjærlighet:

1. Jeg gir noe (f. eks. en almisse)
2. Jeg gir av meg selv
3. Jeg gir meg selv

Det er også godt å vite at den som gir, han får – men det må aldri være motivet. I verset sto det at det at å gi seg selv er en velluktende duft for Gud. Det tror jeg på, for å se og oppleve ekte kjærlighet lukter godt for meg også 

Dagens ’manna’:

Gud, hjelp meg å leve i kjærlighet

Ingen kommentarer: