lørdag 15. september 2012

Kongenes konges nye klær

Da jeg for noen dager siden skrev om sinnets forfengelighet, kunne jeg godt ha brukt H. C. Andersens eventyr: ”Keiserens nye klær” for å illustrere poenget. Jeg er heller ikke i tvil om at sinnets forfengelighet til slutt vil avsløre åndelig nakenhet. Fordi det er så vanskelig å forstå lar vi være å kle oss i det nye mennesket. Det nye mennesket kan ikke nødvendigvis sees av de som betrakter ”vandringen”, men det merkes. Definisjonen på det nye mennesket ser slik ut:
Kle dere i det nye mennesket, som er skapt i Guds bilde til et liv i sann rettferd og hellighet.
Ef 4:24
Det nye mennesket har dødd med Kristus og oppstått med Kongenes konge og er derfor kledd i ham. I den prosessen ble det opprinnelige bildet fra skapelsen gjenopprettet – og denne gjenopprettelsen er en forutsetning for å kunne vandre i sann rettferd og hellighet. Hellighetsopplevelsen er når jeg ser at denne gjenopprettelsen har funnet sted. Hellighetsprosessen er når jeg daglig kler meg i det nye mennesket og vandrer i Kongenes konges nye klær.
 

Dagens ’manna’
Jeg er kongelig kledd!

Ingen kommentarer: