torsdag 27. september 2012

Ord uten innhold


Jeg beundrer mennesker som er flinke med ord. De kan starte på en setning og komme i mål på en beundringsverdig måte uten nødvendigvis å ha sagt noe meningsfylt. Derfor morer jeg meg når får anledning til å se ”På Løvebakken”.

Samtidig er det alvorlig når ord bare beveger seg på overflaten. Det hender av og til at jeg spør meg selv: ”Hvor er mennesket bak ordene?”

Dagens vers sier:

La ingen narre dere med tomme ord! For slikt gjør at Guds vrede rammer de ulydige. Gjør ikke felles sak med dem!
Ef 5:6-7
Ingen ønsker å bli narret. Det kan være morsomt når det er gjort som en spøk, men når temaet er viktig, er det tragisk å bli narret. Jeg forstår Desmond Tutu som ønsker at Bush og Blair må stilles til ansvar for å ha ”narret” verden til å tro at Irak hadde masseødeleggelsesvåpen og ved det kastet oss inn i en ødeleggende krig.

Enda mer ødeleggende er det når de ”tomme” ordene fører oss bort fra Gud og frarøver oss evigheten. Djevelen har mange slike ”advokater” i verden i dag.

Dagens ’manna’:
Gud, hjelp meg slik at mine ord aldri er tomme.

Ingen kommentarer: