søndag 30. september 2012

Tatt på fersken

Jeg trodde begrepet var gått av ”moten”, men ”google” viser at uttrykket for å bli avslørt lever i beste velgående. Det er neppe noen som liker å bli avslørt dersom de gjør noe som ikke tåler ”dagens lys”. Da jeg jobbet i ”sikkerhetsbransjen” var lys betraktet som den beste sikringen: Tyver var skeptiske til å nærme seg en opplyst bygning.

Her kommer dagens oppfordring fra Paulus:
Ta ikke del i mørkets gjerninger, for de bærer ingen frukt. Avslør dem heller!
Ef 5:11
For et par dager siden ble jeg minnet om at jeg i Herren er lys. Herrens lys vil avsløre mørkets gjerninger. Det burde derfor ikke komme som en overraskelse på et Guds barn at hans eller hennes nærvær kan oppleves plagsomt for en som velger mørket framfor lyset fordi gjerningene er onde. Dersom jeg er ”lys” er det ikke nødvendig å adressere ondskapen – lyset har allerede avslørt den. Selv om jeg vet dette, og selv om jeg skriver at det ikke burde komme som en overraskelse, undrer jeg meg likevel hver gang det skjer. Gud, som kan gjøre uendelig mye mer enn jeg ber om eller forstår, sprer sitt lys.

Dagens ’manna’:
Lys gjør underverk.

Ingen kommentarer: