lørdag 13. oktober 2012

På samme måte

Det er lenge siden jeg fant ut at det er en kjempefordel å lese en bruksanvisning før jeg tar i bruk et verktøy eller skrur sammen et IKEA-møbel. 

Erfaringen har lært meg at dersom jeg gjør ”på samme måte” blir resultatet bra. Nå er det forskjell på bruksanvisninger – noen er mer avanserte enn andre og krever grundig lesning. 

Når Jesus selv har modellert det som skal gjøres på samme måte, virker oppgaven uoverkommelig. Likevel brukes hans forhold til kirken som modell for mannens forhold til sin ektefelle:
På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv.
Ef 5:28
Jesus elsker menigheten som sin egen kropp. Han er allerede ”ett” med kroppen. Tanken om at de to ektefellene er en kropp gjør verset forståelig: Jeg har det ikke bra dersom min ektefelle ikke har det bra og motsatt.

Augustin skrev: ”Hvis Gud hadde ment at kvinnen skulle herske over mannen, ville han tatt henne ut av Adams hode. Hadde han ment at hun skulle være hans slave, ville han tatt henne fra hans føtter. Men Gud tok kvinnen fra hans side, for hun skulle være hans hjelper og hans like.”

Dagens ’manna’:

Jeg vil kroppen min vel!

Ingen kommentarer: