onsdag 3. oktober 2012

Tidsforvaltning

Tid er noe av det mest verdifulle jeg har. Når jeg skriver ”har”, er det bevisst. Noen er opptatt av at tiden går så fort, men det blir for stressete for meg. Da burde jeg falle pladask for filosofien om at tiden er noe som kommer, men det blir for passivt. 

Tid er noe som jeg har fått et forvalteransvar overfor – og da er det noe jeg har. Derfor blir det umulig å si ”jeg har ikke tid”. Det er heller et spørsmål om hvordan jeg forvalter tiden jeg faktisk disponerer.

Da jeg for 20 år siden tolket Kommandør John Larsson under Frelsesarmeens årskongress fikk jeg i etterkant tilsendt ei bok som takk for innsatsen. Boka het ”Ordering your private world” av Gordon MacDonald. Boka er blitt en kristen klassiker og vi bruker den også som pensum på ”Nordisk Lederutviklingsinstitutt”. MacDonald har laget en liste over leveregler. Her er et par av dem som omhandler tiden:

Nr. 6
Hvis det er orden i min private verden, er det fordi jeg har gjort til min daglige bestemmelse å se tiden som Guds gave og derfor verd omsorgsfull investering.

Nr. 7
Hvis det er orden i min private verden, er det fordi jeg har begynt å tette igjen "tidslekkasjene" og planlegge mine produktive timer i lys av mine evner, begrensninger og prioriteringer.

Jeg tror Paulus hadde sagt ”Ja og Amen!” til dette:

Pass derfor nøye på hvordan dere lever, ikke som ukloke mennesker, men som kloke, så dere bruker den dyrebare tiden godt, for dagene er onde.
Ef 5:15-16
Dagens ’manna’
Jeg har tid i dag også.

PS – hvis du savner refleksjon over siste del av vers 14 - les ”Militær karriere”

Ingen kommentarer: