fredag 30. november 2012

Hva får Gud til å smile?

Illustrasjonsbildet er fra ei bok med muntre historier fra norsk kristenliv som kom for noen år siden. Jeg overbevist at det skjer en del på jorda som morer Gud så vel som mennesker. Men spørsmålet: ”Hva får Gud til å smile?” handler om mer enn humor. Paulus oppfordrer: "Prøv hva som er til glede for Herren!" Ef 5:10

Den engelske ”New Living Translation” oversetter andre ledd i den aronitiske velsignelsen: ”Herren la sitt ansikt lyse over deg…” med: ”Må Herren smile til deg…” 4 Mos 6:25. Og når salmisten ber:
”La ditt ansikt lyse over din tjener, lær meg dine forskrifter!” oversetter The Message med: ”Smil til meg, din tjener, lær meg å leve på en riktig måte” Salme 119:135

Disse smilene er basert på en nær relasjon. Det er forskjell på humorsmilet og det varme relasjonssmilet. Jeg tror det er det personlige forholdet som framkaller Guds smil . Han ønsker å være en del av hele livet mitt, og jeg vil være en del av hans. Det handler om gjensidig tillit.

Dagens ’manna’:

Gud smiler når jeg stoler på ham.


________________________________________________
Refleksjonen bygger på Rick Warrens: "Målrettet liv"- dag 9 av 40 (31 dager igjen av 2012)
 

Ingen kommentarer: