onsdag 19. desember 2012

Det tar tid

Det er ingen snarvei til modenhet. Mens jeg bekymrer meg over hvor seint jeg vokser, er Gud opptatt av hvor sterk jeg vokser. De som kjenner meg, vet at jeg liker å snekre. Jeg er fornøyd når jeg får tak i trevirke som har vokst seint. Det er solid, har tyngde og tåler belastning.
han som begynte sin gode gjerning i dere, skal fullføre den – helt til Jesu Kristi dag.
Fil 1:6
Det er ingen vekst uten forandring, ingen forandring uten frykt eller tap, og intet tap uten smerte, skriver Warren. Som gutt hadde jeg rett som det var smerter i muskler og skjellett – på godt stavangersk kalte mamma det for ”Vokstraflåg” – vekstsmerter. Jeg har lurt på hvor ordet flåg kommer fra, men kanskje det har sneket seg inn i dialekten fra engelsk? Flog definitivt forbundet med smerte – det betyr å piske. Hvis jeg vil vokse som Guds barn, må vi være villige til å tåle vekstsmertene.
For synet venter på sin fastsatte tid,
det vitner om enden, og det lyver ikke.
Om det drøyer, så bare vent!
For komme skal det, det kommer ikke for sent!
Hab 2:3
Dagens ’manna’
Gud har det aldri travelt, men han kommer alltid tidsnok.
--------------------------------------------------
Refleksjonen bygger på Rick Warrens: "Målrettet liv"- dag 28 av 40 (12 dager igjen av 2012)

Ingen kommentarer: