torsdag 28. mars 2013

Han visste og likevel dro han!

Til høsten er det ett år siden jeg avsluttet en vandring gjennom Johannes-evangeliet som hadde vart i ca 2,5 år. Noe som ble veldig klart i det grundige studiet, er hvor viktig det er for Johannes å få fram at Jesus hele tiden visste hva han gikk til. Og likevel dro han! (Joh 13:1

Jeg vet ikke om Paulus hadde Jesus i tankene da han valgte en tilsvarende strategi. Paulus visste sikkert ikke alt, men nok til å vite at det å dra til Jerusalem ville føre til lidelse. Og likevel dro han:
Og nå drar jeg til Jerusalem, bundet av Ånden. Hva som skal møte meg der, vet jeg ikke, men Den hellige ånd vitner for meg i by etter by og varsler om lenker og forfølgelser som venter meg. Men for meg er ikke liv eller død verdt å snakke om, bare jeg kan fullføre løpet og den tjenesten jeg fikk av Herren Jesus: å vitne om evangeliet om Guds nåde.
Apg 20:22-24
Avsnittet er fra avskjedstalen som Paulus holdt for de eldste fra Efesos på stranden ved Miletos. Det var en tårevåt avskjed, og kun et av flere stopp på veien mot Jerusalem. På de stedene han stoppet, advarte disiplene ham (NB drevet av Ånden) mot å dra opp til byen (Apg 21:4). Han visste, og likevel dro han. Det er et lite mysterium at den samme Ånd som tvinger Paulus til å dra til Jerusalem, driver disiplene til å prøve å stoppe ham. Dette kommer jeg sikkert til å ta tak i ved en senere anledning.

Dagens ’manna’:

Lydighet kan også innebære offer!
-----------------------------
NB Innlegget er revidert til 28. juli 2016
Refleksjonen er en del av en reise gjennom Apostelgjerningene med fokus på samspillet mellom Den hellige ånd og de første kristne

Ingen kommentarer: