fredag 26. april 2013

Ekstrabonus

Ta tre betal for to! 
Så kjøper jeg to for å få en gratis - selv om jeg bare trengte én i utgangspunktet. Vel - det hender i hvert fall, men jeg prøver å ikke la meg rive med i det som er en bevisst strategi for å øke et forbruk uten bærekraft. Jeg har fortsatt noen skritt å gå, men forsøker å skjerpe meg med tanke på klima og kommende generasjoner.

Alle ressursene i Guds rike er bærekraftige. De er fornybare og evige. Derfor innebærer det ingen fare når Johannes beskriver en «ekstrabonus» som «nåde over nåde»:

Av hans fylde har vi alle fått,
nåde over nåde.
Joh 1:16
Han forteller ikke i klartekst hva han ser på som «den første» nåde, men utfra sammenhengen må det være at Gud har gjort det mulig for alle som tar imot Ham i tro, å bli hans barn. I tillegg får vi hele hans fylde som en «ekstrabonus» - en ekstra nåde - en "second blessing". 

I Apostlenes gjerninger står det at disiplene ble fylt igjen og igjen, og da tenker jeg «kropp» igjen. Paulus skriver at: «i hans kropp bor hele guddomsfylden» (Kol 2:9). Jeg tilhører Kristi kropp, og på samme måte som lemmene på en fysisk kropp stadig fylles av næring og impulser fra de forskjellige kretsløpene, fylles jeg stadig av det åndelige kretsløpet i hans kropp. Det er nåde over nåde å få være i en slik kropp.

Dagens ‘manna’:

Jeg har fått – og får – av hans fylde, og han har også betalt for de andre «varene».
-----------------------

Denne refleksjonen er en del av en reise gjennom evangeliet etter Johannes

Ingen kommentarer: