søndag 21. april 2013

Niste for et helt liv


Det påstås at ”nistepakka” er et særnorsk fenomen. Vi behøver ikke skamme oss over det - det er fornuftig å sørge for å ha næring tilgjengelig når vi er på farten. På grunn av en litt sær diett, har jeg nå ofte niste tilgjengelig også når jeg vet at det skal serveres mat – ganske enkelt fordi det er ikke all mat som er bra for meg.

Dersom bildet overføres til ”åndelig mat”, er det definitivt mye som ikke er bra for verken meg eller andre. Da er det godt at det finnes åndelige nistepakker.

Johannes-prologen er en solid porsjon som rekker til et helt liv. Enkelte av versene er så fulle av næring, at de er som åndelige kaloribomber. Det gjelder dagens vers:

Og Ordet ble menneske
og tok bolig iblant oss,
og vi så hans herlighet,
en herlighet som den enbårne Sønn
har fra sin Far,
full av nåde og sannhet.
Joh 1:14
På grunn av alt «næringsinnholdet» velger jeg å dele det over fire dager:

1. Ordet ble menneske

- er en fortolkning av at Ordet ble kjøtt = Inkarnasjon. Johannes kunne ha valgt å begynne prologen med dette verset. Risikoen er at han da ville ha mistet mange av sine lesere før han hadde fått dem interesserte. Han er nå kommet til det som han ser som en forutsetning for ”sann tro”: På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud (1 Joh 4:2). Dersom Gud måtte bli menneske for å vise hvordan hans rike skulle komme til verden, er inkarnasjonen også et bilde på hvordan hans rike kommer til jorden gjennom hans kropp i dag. Når jeg ber ”komme ditt rike”, er det viktig å være bevisst på at det skjer gjennom hans kropp. Da kan jeg ikke be bønnen dersom jeg ikke også er beredt til å være hans kropp i verden.

Dagens ’manna’:

Ordet blir menneske også i 2013
----------------------
Denne refleksjonen er en del av en reise gjennom evangeliet etter Johannes 

Under merkelappen Inkarnasjonen finnes det flere refleksjoner knyttet til emnet

Ingen kommentarer: