onsdag 8. mai 2013

Å bli hørt!

I går skrev jeg at gjentakelse er nødvendig for å sikre at man blir hørt. Etter å ha gjentatt: ”Se, Guds lam!” får det en umiddelbar effekt på de to disiplene:
De to disiplene hørte hva han sa og fulgte etter Jesus.
Joh 1:37
Vi hadde noen grunnleggende verdier da vi skulle oppdra våre barn. En av de viktigste var at de skulle våge å bli selvstendige og ta sine egne valg. De ble tidlig klar til å ”forlate redet”. Jeg var stolt, men det var også et stikk av smerte. Å nå målet innebar at de klarer seg uten meg.

Slik er det også med de åndelige barna som vi er med å oppdra. For et par år siden skrev jeg dette: ”Det har faktisk hent et par ganger at ’mine’ disipler har forlatt ’min’ Jesus-fokuserte virksomhet fordi Jesus ba dem å gå et annet sted. Selv om det menneskelig sett er tøft, er det viktig å løfte blikket å få et Gudsrike perspektiv. Det var det Johannes hadde. At disiplenes hans forlot ham betydde ikke at det han sto for var dårlig eller mindre verd – snarere var det å miste disiplene sine et tegn på at han hadde lykkes. Jeg tror Johannes klarte å se det, men jeg er overbevist om at han må ha kjent en liten smerte” – han var jo en slags ”åndelig far” for disiplene sine.

Dagens ’manna’:
Å oppdra åndelige barn betyr også å ”slippe dem løs”.
-------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: