lørdag 18. mai 2013

Bratt læringskurve


Jeg visste at det å være besteforelder er en viktig status i Øst-Europa. Ved ankomst hadde jeg på tross av svært begrenset russisk lært meg noen setninger. Jeg kunne si at jeg var glad for å treffe dem jeg møtte, fortelle hva jeg het og at jeg var bestefar. Problemet var bare det at ”bestefar” – 'djedusjka', er veldig likt et annet ord jeg hadde lært: 'djevusjka' som betyr ”jente” – og jeg valgte selvfølgelig feil. Da en eldre soldat protesterte trodde jeg det var en kompliment fordi jeg var en relativt ung bestefar, og gjentok med overbevisning at ”jo, jeg er jente!”

Da har det vært mer imponerende å følge barnebarna og se hvor raskt de lærer og tar etter de voksnes sjargong og talemåte. Læringskurven er bratt!

Den var også bratt for de første disiplene, og de lærte fort. Da Natanael trakk Filips vitnesbyrd om Jesus i tvil, ble han møtt med utfordringen:

«Kom og se!»
Joh 1:46b
Har du hørt det før? Det er sannsynlig at Filip hadde hørt ”sambygdingen” Andreas fortelle om sitt første møte med Jesus, og at også Jesu første utfordring var: ”Kom og se!”. Kallet til etterfølgelse, er også et kall til å følge hans eksempel. Filip lærte fort. Det er akkurat det det handler om.

Dagens ’manna’:

Fortsatt lærling!
-------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: