fredag 31. mai 2013

Det er nå det skjer!

Jeg elsker ”nået” – selv om jeg også liker å se både bakover og framover. I tenårene var jeg alltid klar med et vitnesbyrd, et bibelvers eller noe som bare var ”godt sagt”. Til den siste kategorien hører dette, og jeg siterte det ofte:
"Gårsdagen er forbi
Morgendagen har ingen sett.
I dag hjelper Herren"
Det er nå det skjer. Slik konkluderer kjøkemesteren beretningen fra bryllupet i Kana:
«… Men du har spart den gode vinen til nå.»
Joh 2:10
Noe viktig hadde blitt spart til det rette øyeblikket – til nå. ”Nået” er et av de viktigste budskapene som Johannes formidler, og han refererer det fra kjøkemesterens munn - sikkert ikke en tilfeldighet det heller. Kjøkemesteren, eller viseverten, var vertens/brudgommens representant. Brudgommen er bildet på Kristus, viseverten er "presten" - og vi tror på et "allment presteskap". Det ”nået” som startet med bryllupet i Kana er fortsatt gyldig akkurat ”nå”, og det må forkynnes av dagens kjøkemestre. Jeg er klar! 

Dagens ’manna’:
Det er nå det skjer – jeg nyter den nye vinen!
---------------------
* Joh 2:1-11

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: