torsdag 16. mai 2013

Fant eller funnet?

Svaret er ”ja”! Men hva handler spørsmålet om?

Det dreier seg ikke om verbets form, men om subjekt og objekt. Med andre ord hvem som fant og hvem som er funnet.

Dagen etter ville Jesus dra til Galilea. Da fant han Filip og sa til ham: «Følg meg!»
Joh 1:43
Det var derfor Jesus ville til Galilea. Jesus fant og Filip ble funnet. Men er det ikke også sant at Filip fant og Jesus ble funnet? Begge aspektene er sanne. 

Han leter etter meg, og jeg etter ham. Vi har funnet hverandre. 

Han kom til sine egne, men de tok ikke imot ham; de som kom til ham ble møtt med et ”kom og se!”.

Natanael ble ”sett” av Jesus og trodde. Med andre ord ”så” han Jesus slik at Jesus ble ”sett” = ”trodd”. Johannesevangeliet er veldig spennende.

Dagens ’manna’:

Han fant og jeg er funnet – jeg fant og han er funnet!
-------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: