tirsdag 7. mai 2013

Gjentakelse

I mitt femte år med daglig blogging er det naturlig at sentrale sannheter blir gjentatt. Som ung og nybakt predikant, var jeg opptatt av at jeg alltid skulle ha noe nytt å komme med. Etter hvert gikk det opp for meg at det viktigste ikke er å servere nye retter, men at det som serveres er ferskt.

Til daglig gleder jeg meg like mye over mat laget etter tradisjonelle oppskrifter som å smake nye retter. Det er blitt mye viktigere at næringsinnholdet er riktig. 


Om jeg går tilbake til åndelig føde, var heller ikke Døperen redd for å gjenta seg selv. Innholdet i det han fokuserte på var så viktig at han kunne servere det hver dag!
Dagen etter sto Johannes der igjen sammen med to av disiplene sine. Da Jesus kom gående, så Johannes på ham og sa: «Se, Guds lam!»
Joh 1:35-36
Vi vet ikke hvor mange eller hvem som hadde vært der dagen før, men jeg ser ikke bort i fra at de to disiplene som fikk budskapet denne dagen også hadde hørt det sagt dagen før. Var det fordi de ikke hadde respondert slik Døperen ønsket at han gjentok seg? Så han allerede at disse to disiplene ikke tilhørte ham selv, men ham som han var utsendt for å rydde veien for? Han forsøkte i hvert fall ikke å stoppe dem da de forlot ham og fulgte etter Jesus. Noen ganger må et budskap gjentas flere ganger før ”tilhørerne” griper det og handler i tro.

Dagens ’manna’:
Jeg må aldri gå trøtt av å formidle et budskap med viktig ”næringsinnhold”.
-------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: