onsdag 15. mai 2013

Kalde spor?

For noen dager siden nevnte jeg at Johannes la igjen ”øyenvitne-spor” i teksten. Sporene har alltid vært der, men for meg har de lenge vært ”kalde”. Når jeg nå igjen varmer meg ved å lese evangeliet grundig, ser jeg mange av dem. Og når jeg er varm blir sporene det også – her er et til:
Dagen etter ville Jesus dra til Galilea.
Joh 1:43
Mellom linjene hører jeg ”den andre disippelens” fortelling:
Det var ingen tilfeldighet at vi dro til Galilea. Jesus ville dra dit. Det var en del av hans guddommelige plan – han skulle møte et menneske der.
 

…og det er flere slike senere i teksten: 
Han måtte reise gjennom Samaria
Joh 4:4
Hvorfor i all verden måtte han det? Mange jøder unngikk Samaria for å unngå å gjøre seg ”urene”. Det  kunne blant annet forhindre dem fra å delta i høytidsfeiringer*. Jesus måtte ganske enkelt fordi han måtte møte en kvinne. Det ”øyenvitnet” prøver å fortelle, er hvor viktig enkeltmennesket er for Jesus. Hvor viktig du og jeg er for ham!

Dagens ’manna’:

Jesus kommer denne veien i dag – han både vil og må!
-------------------------
PS – dette er for øvrig spor #1500 på bloggen min. Jeg håper at de er ”varme”!

* Se Joh 18:28 Selv gikk de ikke inn i borgen; de ville ikke bli urene, for da kunne de ikke spise påskemåltidet.

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: