tirsdag 14. mai 2013

”Kefas-effekten”


...er min bibelske variant av ”Pygmalion-effekten”*. Innholdsmessig dreier det seg om det samme: bekreftelsen av et annet menneske. I et personlig møte med Jesus har jeg sett mennesker gjenopprettet og forvandlet til alt de kan bli i ham:
Jesus så på ham og sa: «Du er Simon, sønn av Johannes. Du skal hete Kefas» – det er det samme som Peter.
Joh 1:42
Han var ikke rare ”klippen” til å begynne med. Men det var det han hadde blitt bekreftet som og det var det han skritt for skritt utviklet seg til å bli. Underveis var han avhengig av nåde både fra Gud og mennesker. Og han fikk det. Ikke bare én gang, men fikk stadig nye sjanser. Når jeg fører mennesker til et personlig møte med Jesus, er det viktig at de bekreftes både som Guds barn og hva de kan bli i Guds rike. Jeg ønsker å se mer av Kefas-effekten i Guds menighet!

Dagens ’manna’:

Hva hadde jeg vært i dag om ikke Jesus hadde bekreftet meg gjennom sine etterfølgere?
------------------------
I tillegg til refleksjonen fra 9. april 2011 – finner du litt mer om selve undersøkelse HER

Ingen kommentarer: