fredag 21. juni 2013

Et forvirrende spørsmål?

Jeg er oppdradd med at det ikke finnes dumme spørsmål. Det kan godt være at det er sant, men jeg har levd så lenge at jeg vet at det finnes underlige spørsmål. Jesu retoriske spørsmål til Nikodemus er av en slik karakter:
Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om de jordiske ting, hvordan kan dere da tro når jeg taler om de himmelske?
Joh 3:12
Nå føler jeg virkelig med Nikodemus. Hører det å bli gjenfødt ved Ånden til ”de jordiske ting”? Det er i så fall ganske forvirrende. Det er enda mer forvirrende om Jesus plutselig henviser til noe annet enn spørsmålet om å bli født på ny, så jeg velger å tro at det fortsatt dreier seg om det.

Hva er i så fall ”jordisk” med gjenfødelsen? Jeg tror ganske enkelt at det handler om erfaringen av bli født på ny som noe vi kan oppleve her på jorden. At det også får betydning for det himmelske, er enda vanskeligere å forstå. Det kommer jeg tilbake til i morgen.

Dagens ’manna’:
Gjenfødelsen skjer her!
--------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: