tirsdag 18. juni 2013

”Ja, men det er jo så enkelt!”

Kan du tenke deg en mer irriterende kommentar når det er noe du ikke forstår? 

Det har hendt meg flere ganger. Jeg har bedt om en forklaring, og en god medvandrer har gjort sitt beste for å forklare. Jeg har vært oppmerksom og med alle sanser skjerpet, men forstår fortsatt ikke – og innrømmer det. Da kommer det ubønnhørlig fra medvandreren som har sett lyset: ”Ja, men det er jo så enkelt!”. I verste fall kommer akkurat den samme forklaringen en gang til. 

Og kanskje jeg har gått i den samme fellen selv når det er jeg som har forklart noe jeg mener å ha forstått?
«Undre deg ikke over at jeg sa til deg: ‘Dere må bli født på ny.’»
Joh 3:7
…men det var jo akkurat det Nikodemus gjorde! Hvorfor kom Jesus med en slik oppfordring da?

Jeg tror ikke Jesus mente å signalisere at ”det er jo så enkelt!”. Jeg tror han forsto at Nikodemus ikke forsto og at det var det han ikke skulle undres over. Hvordan gjenfødelsen skjer, vil for alltid være et mysterium, og mysteriet er nettopp til å undre seg over. Derfor skal jeg heller ikke undre meg over at jeg undres!

Dagens ’manna’:

Jeg skal ikke undre meg over at jeg undres, for da forsvinner mysteriet!
-------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: