fredag 14. juni 2013

Latterlig?

De fleste av oss har mange drømmer om å nå nye mål – og det tror jeg varer hele livet. I hvert fall er det slik for meg. Frelsesarmeen har gitt meg enda en utfordring gjennom å be meg ta en ”ekstra ordre” som territorial ungdomssekretær – en stilling jeg hevdet å være  for gammel til allerede for 20 år siden. Når utfordringen nå likevel er der, drømmer jeg om at det er mulig å finne løsninger for å gjøre det gode arbeidet blant barn og unge enda bedre. Og som Sara lo og undret på hvordan det kan skje, tenker jeg det samme, men heldigvis er Gud så mye større enn gamle Jostein, gamle Sara og gamle Nikodemus.

For Nikodemus drømte han også. Han var kommet så høyt man kunne komme i sin samtids religiøse elite. Likevel hadde han ikke ”sett” Guds rike. Da Jesus sa at han måtte bli født på nytt, skjønte han ikke hvordan det kunne skje:
«Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?»
Joh 3:4
Med sin respons bekrefter Nikodemus at han er i ”mørke” – han ser ikke den åndelige dimensjonen i det Jesus sier og problematiserer ved å latterliggjøre Jesu løsning. Etter at Jesus har forklart, gjentar han spørsmålet: «Hvordan kan dette skje?» (v. 9). Det får Jesus til å undre seg «Du er en lærer for Israel og vet ikke det?» (v. 10) – så det ”ironiske” er at Nikodemus har latterliggjort seg selv. Likevel er det så viktig at denne samtalen står i evangeliet. Nikodemus er nemlig ikke alene med sine spørsmål. Alle har tilsvarende spørsmål i løpet av livet – og det er legitimt å stille dem. Jesus tar gjerne imot – særlig når det er ”natt”.

Dagens ’manna’:
Det er ikke latterlig å ha spørsmål, men ”besserwisseren” lever farlig.
---------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: