onsdag 12. juni 2013

Rett på sak!

Egentlig synes jeg det er greit med folk som går rett på sak. Som oftest er det den stilen som passer best overfor meg, men også jeg kan ha enkelte dager der ”huden er tynnere” enn vanlig.

Bildet Johannes gir av Jesus viser en person som går rett på sak. Nikodemus sitt utsagn om respekt og anererkjennelse under det første møtet mellom de to, passer godt som en åpningsreplikk, men blir ikke møtt med et: ”Takk, det var hyggelig!”, men med:

«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.»
Joh 3:3
Egentlig burde jeg vært forberedt på noe i den retning. Johannes har allerede skrevet at Jesus ikke var særlig imponert over dem som trodde fordi de så tegn*. Tro handler om noe langt mer og livsforvandlende enn å konkludere med at ”Gud er med en som gjør mange tegn”. Det er logikk – det som ikke kan forklares rasjonelt, må ha en overnaturlig forklaring = Gud.

Men den erkjennelsen ligger til grunn for all religion. Jesus kom med noe nytt, noe mer – han kommer med en ny fødsel. Sannsynligvis så Jesus hva som var den innerste lengselen til Nikodemus. Han var en av dem han kunne vise fortrolighet!

Dagens ’manna’:

Kristentro er mer enn tro på en mirakelmaker – det handler om gjenfødelse.
--------------------------------
* Se "Fortrolighet"

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: