torsdag 29. august 2013

Det du ikke vet har du vondt av

Omskrivningen av det kjente ordtaket er ikke en protest mot originalen. Det er mye som det er velsignelse å ikke vite. ”Innslaget inneholder sterke scener” sier reporteren på Dagsrevyen. Da kan det være en fristelse å skru av slik at lidelsen ikke kommer så nær at den gjør vondt, men av og til tvinger jeg meg likevel til å se. Strutsetaktikk for å skåne seg selv for negative inntrykk kan ta meg ut av den verden som Jesus ber om at jeg må bli bevart i. Men i denne verden har jeg også vondt av å ikke vite mer om hvilke ressurser Gud stiller til min disposisjon. Det er det Jesus sier til den samaritanske kvinnen:
«Om du hadde kjent Guds gave og visst hvem det er som ber deg om drikke, da hadde du bedt ham, og han hadde gitt deg levende vann.»
Joh 4:10
Å ikke kjenne Guds gave er noe jeg har vondt av fordi jeg da fort kan gå glipp av den. Igjen kommer gjensidighetsmotivet som jeg kom inn på i ”La meg få drikke”. Jesus gir seg selv som en gave til menneskene, for at de skal gi seg selv til ham (”det han vil, han som har sendt meg, er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg”Joh 6:39).

Det viktigste innholdet i Guds gave er selvfølgelig frelsen, men hele livet handler det om å bli bedre kjent med ”gaven” slik at alt hva den inneholder kommer til god anvendelse. Videre er det viktig at det ikke er kunnskap om gaven, men kjennskap. Kjennskap er erfaringen et menneske får gjennom anvendt kunnskap.

Dagens ’manna’:

Jeg vil kjenne Guds gave
---------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: