torsdag 22. august 2013

Enda en bekreftelse

Det er alltid moro å få bekreftelse på noe jeg har sagt og skrevet mange ganger – ikke fordi det er et mål i seg selv å ha ”rett”, men når jeg mener at det jeg påstår er viktig, er det godt med enda et bibelsk signal om at det er riktig:
«Den som tror på Sønnen, har evig liv. Den som er ulydig mot Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede er og blir over ham.»
Joh 3:36
Dersom du har lest bloggen min over tid, kan du ikke unngå å legge merke til at jeg er overbevist om at tro er lydighet. Det står ikke direkte i Bibelen, men flere vers støtter en slik oppfatning. Dette verset sier helt klart at det motsatte av tro på Sønnen er ulydighet mot Sønnen. Tro er da et ønske om å være lydig og ikke en ”fritt-flytende følelese”. Tro er å følge Guds vei, å velge sin egen er synd. Konsekvensene er tydelige i det Døperen sier: Den som tror har evig liv. Den som er ulydig, har ikke evig liv og skal heller ikke se det.

Dagens ’manna’:
Tro er lydighet!
----------------------------------------


Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

2 kommentarer:

Jørgen sa...

Hei Jostein!

Takk for mange gode tanker i bloggen din. Leser den daglig på vei til jobb! Gode påminnelser for dagen, eller bare inspirerende og interessante tanker om vår fantastiske Gud!

Hilsen,
Jørgen Sivesind

Jostein Nielsen sa...

Hei Jørgen
Takk for hyggelig tilbakemelding! Dersom min daglige "manna-sanking" bidrar til å gi et bilde av en fantastisk Gud blir jeg veldig glad.
Jostein