torsdag 8. august 2013

Endelig anerkjent (?)

Avslutningen av samtalen mellom Jesus og Nikodemus kan ved første øyekast virke dyster. Her er det snakk om dom og at det er det avslørende lyset som er dommen, og finalen følger samme tema:
For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.
Joh 3:20-21
Men her er det mer ”lys enn mørke”. Om jeg setter meg i Nikodemus’ kan jeg forestille meg at han til nå ikke har hørt mye oppmuntrende. Det er ikke fordi det har manglet oppmuntring i det Jesus har sagt, men Nikodemus har ikke forstått det. Men jeg tror han forsto avslutningen, og den må ha vært en enorm oppmuntring: 

«Nikodemus, du er her fordi du følger sannheten, du kom til meg fra mørket, fordi du har innsett at jeg er lyset. Det vil bli klart at dine gjerninger er gjort i Gud». 

Med en slik hilsen kan Nikodemus gå hjem til seg selv både i fysisk og åndelig betydning.

Dagens ’manna’:

Den som søker sannheten kommer til lyset!
----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes





Ingen kommentarer: