onsdag 28. august 2013

Grenseløs


«Grenseløs» (Boundless) er navnet på den internasjonale kongressen som skal være i London 1. – 5. juli i 2015. Jeg ser fram til en fantastisk feiring av en grenseløs Gud og av 150 års-dagen til den grenseløse bevegelsen som kalles Frelsesarmeen.

Da jeg for 25 år siden kom i kontakt med begrepet ”Kirkevekst” og leste ”alt” jeg kom over om emnet, ble evangelisering gjerne delt i tre kategorier E0, E1 og E2. Den første kategorien er evangelisering blant dem som er lik meg selv – mine aller nærmeste med samme kultur, verdigrunnlag og referanseramme. Det er derfor ingen ”grenser” som må krysses for å ta kontakt. Resten av menneskeheten er delt i to grupper avhengig av antall grenser som må krysses for å formidle evangeliet.

Samtalen mellom Jesus og den samaritanske kvinnen er et godt eksempel på grensebrytende evangelisering. Da Jesus ba henne om få vann å drikke, svarte hun:

«Hvordan kan du som er jøde, be meg, en samaritansk kvinne, om å få drikke?»
Joh 4:9
Det ligger allerede mye forklaring i teksten. Disiplene var gått inn i byen for å kjøpe mat (v 8). Jesus var alene sammen med kvinnen, og som en forklaring på kvinnens forundring fortsetter teksten: jødene omgås ikke samaritanene (v 9b). Her krysses altså to kulturelle barrierer en mann tar kontakt med en kvinne – og i tillegg brytes religiøs etikette. At samtalen også får preg av en ”læresamtale” er en anerkjennelse av kvinnen som likeverdig med menn også i slike spørsmål. Innenfor ortodoks jødedom skulle ikke kvinner studere de religiøse skriftene*. Men Jesus bryter alle disse grensene, og dette er i seg selv et budskap som er like viktig som budskapet i samtalen:

Dagens ’manna’:
Evangeliet er for absolutt alle!**
----------------------------------------
* I filmen ”Yentl” (1983) med Barbara Streisand i hovedrollen er en ung jødisk pikes interesse for de religiøse skriftene rammen rundt historien.
** Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus. (Gal 3:28)

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: