onsdag 14. august 2013

Hearsay

…sier britene om den informasjonen de har hørt fra en annen. Det hender at det kan være viktig å ha noen som kan bekrefte hva jeg har sagt eller ikke har sagt. 

I ”konflikten” som Døperen adresserte, var det viktig for ham å minne disiplene sine om hva han tidligere hadde sagt:
Dere er selv mine vitner på at jeg sa: Jeg er ikke Messias, men jeg er sendt i forveien for ham.
Joh 3:28
De var vitner om ”vitnet”, og dersom de hadde tenkt over hva vitnet sa, ville de forstått at det som skjedde var en bekreftelse på at Døperen hadde snakket sant om seg selv og om Jesus. Døperens rolle var viktig fordi den var en forberedelse for Jesu gjerning, men løsrevet fra Jesus ville han på tross av tilstrømningen av folk neppe blitt som mye som en parentes. Døperen Johannes visste det, og han hadde aldri gitt seg ut for å være noe mer eller annet enn det han var. Han hadde vært et vitne om Jesus.

Det er viktig for alle troende å se at de har en viktig rolle som vitner i Guds rike, men at det bare er én som har hovedrollen. I nr. 35 av Krigsropet har jeg en leder som kommer inn på dette. Du kan lese den neste uke under headingen: ”Du, Frans og André” – og du kan gjerne tilføye Johannes også!

Dagens ’manna’:
Jeg har en viktig vitnerolle, men Jesus har hovedrollen!
----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: