lørdag 10. august 2013

ICA og REMA

Ca 10 km fra ”hytta vår” er det et lite kjøpesenter. En matvarebutikk har hatt domene så lenge senteret har eksistert – i dag er den driftet av ICA. Til høsten etablerer Rema en butikk vis-a-vis senteret. Jeg tror det er bra for senteret generelt, men vil begge matvarebutikkene overleve? 

Problemstillingen er klassisk, og det er akkurat en slik problemstilling Johannes presenterer som ramme for neste avsnitt med undervisning:
Etter dette dro Jesus og disiplene hans videre til Judea. Der ble han nå en tid sammen med dem og døpte. Johannes døpte også, i Ainon ved Salim. For det var mye vann der, og folk kom dit og ble døpt.
Joh 3:22-23
Jeg liker den nøkterne presentasjonsformen, og jeg tror at det er viktig for forfatteren å få fram det pragmatiske både hos Jesus og Døperen. Det virker som om det ikke var spesielt viktig for Jesus å døpe rent fysisk, for det var disiplene hans som døpte og ikke han selv (se Joh 4:2). Denne samme type pragmatikk ser jeg i Døperens valg av sted. Han valgte Ainon fordi ”det var mye vann der!”. 

For meg understreker begge eksemplene at det er innholdet som er viktig – ikke formen eller stedet. Selv i presentasjonen av rammen for det som skal komme legger forfatteren inn ”hjertesakene”, men rammen er nok den viktigste her: Jesus og disiplene har ”trengt seg inn” på Døperens domene. Sånn kan det bli konflikter av. Mer om det i morgen.

Dagens ’manna’:

Ingen disipler har domene på Guds rike
------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: