tirsdag 13. august 2013

Samstemt

Selv om det kan være forskjell i vektlegging og innhold i symbolske handlinger, er det fullt ut mulig for mennesker å være ”samstemte” eller i ”harmoni”. Det er Døperen Johannes et fantastisk eksempel på. De opprørte disiplene hans var ikke nødvendigvis ute etter å skape en konflikt, men kimen til en konflikt var absolutt til stede. Måten Johannes håndterte det på er eksemplarisk.

De ti siste versene i kapittel 3 er en tale i miniatyr. Første del v. 27 – 30 beskriver Døperens forståelse av sitt oppdrag og sin relasjon til Jesus. Siste del v. 31 – 36 beskriver Jesus, hans oppdrag og relasjon til Gud. Det er full harmoni mellom Døperens vitnesbyrd om Jesus, og Jesu vitnesbyrd om seg selv i samtalen med Nikodemus tidligere i kapittelet (v. 13 – 21)*.

Johannes starter med å si:
«Et menneske kan ikke få noe uten at det blir gitt ham fra himmelen.»
Joh 3:27
Ved første øyekast kan det se ut som dette er en forklaring på Jesu framgang og at det er Jesus som blir gitt noe fra himmelen. Jeg er ikke helt tilfreds med en slik tolkning, for Døperen ser Jesus som ”kommet ovenfra” (v 31). Det kan selvfølgelig være at han mener at Jesus som kommer ovenfra gir sine disipler autoritet som fører til framgang, men jeg tror at Døperen henviser til sitt eget oppdrag. Han har fått det fra himmelen og har vært tro mot det han har fått. Det som nå er i ferd med å skje med Jesus og hans disipler, er en bekreftelse fra himmelen på Døperens oppdrag – ikke det motsatte slik hans egne disipler frykter. Mer om det i fortsettelsen.

Dagens ’manna’:
Det er viktig å forstå sin rolle i Guds rike slik at jeg kan glede meg også når rollen tilsynelatende blir mindre viktig i menneskers øyne.
-----------------------------------------
* I teologien sees dette som et tydelig eksempel på ”det johanneiske kerygma” = det sentrale i evangelistens forkynnelse. Jfr Rudolf Schnackenburg: “The Gospel According to St. John vol 1”, New York 1990, s 380-409)

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: