tirsdag 20. august 2013

Skrik fra 300, og tale fra én.

”Kunstneren” Marina Abramovic har fått 300 Oslo-borgere til å ”skrike solo” til ære for Munch og bildet «Skrik». De siste dagene har spørsmålet om dette er ”kunst” eller ikke blitt heftig debattert i media. Dette er ikke et bidrag i den debatten, men jeg har alltid vært opptatt av hva som gjør kunst til kunst.

Jeg tror det handler om å formidle noe magisk, noe som griper ikke bare menneskets sanser, men også berører menneskets ånd. Komponisten kan ha skapt noe magisk, men dersom ikke utøveren fanger det og formidler det, blir det kun en ”uekte” reproduksjon.

Hva er det som gjør at noe blir Guds ord? Jeg tror Døperen har funnet svaret:
Han som Gud har sendt, taler ord fra Gud, for Gud gir Ånden i fullt mål.
Joh 3:34
Det er mulig at han var det første mennesket som så den tydelige koblingen mellom ”Ånden som gis” og ”ordet som tales”. Koblingen ble bekreftet på pinsedagen* og gjennom hele fortellingen i Apostlenes gjerninger. Hver gang disiplene ble fylt av Den hellige ånd, forkynte de Guds ord. Døperen hadde tidligere vitnet om Jesus: «Jeg så Ånden dale ned fra himmelen som en due, og den ble værende over ham» (Joh 1:32). Det faktum at Guds ånd ble værende over Jesus, var for Døperen et tegn på at det Jesus sa var ord fra Gud. Det var sant for Jesus da han vandret på jorden, og jeg tror det samme er sant for hans etterfølgere i dag.

Dagens ’manna’:
Ånden og Ordet gir liv.
--------------------------------------------
* Jfr "Pinse = jul"
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: