lørdag 7. september 2013

Allerede

Ikke enda, men allerede nå!

Dette virker som en total selvmotsigelse, men er et stadig tilbakevendende motiv i Johannesevangeliet. I fortellingen om kvinnen ved brønnen kommer det fram i Jesu svar på spørsmålet om tilbedelse:

«…den time kommer da det verken er på dette fjellet eller i Jerusalem dere skal tilbe Far
… … ja, den er nå, da de sanne tilbedere skal tilbe Far i ånd og sannhet.»
Joh 4:21-23
Hva kan forklaringen være på at ”den time som kommer er allerede nå”?
Jeg tror svaret er enkelt: Den kommer som en mulighet for alle, men er allerede en mulighet for dem som ser det allerede nå.

Det er enda lettere å se meningen i det Jesus sier dersom jeg tenker på frelsen. Jeg er frelst på grunn av det Jesus gjorde på korset. Frelsesgrunnlaget ligger altså i fortiden, men gjelder evigheten. Før jeg tok imot frelsen, lå den foran meg, men det var da jeg bestemte meg for at ”nå” tar jeg imot at det ble en virkelighet. Slik er det for alle mennesker. Frelsesgrunnlaget ble lagt på korset. Det gjelder framtiden (evigheten), men den kan griper alle må komme til sitt ”nå” for at det skal bli virkelig.

Det kommer mer om tilbedelsens ”nå” i morgen.

Dagens ’manna’:

Nå er det tid for å tilbe!
----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: