fredag 6. september 2013

Hvor?

Hvem er klart – det handler om Gud.
Hva er også klart – det handler om tilbedelse.
Men hvor?
Det er underlig at det spørsmålet som den samaritanske kvinnen stiller til Jesus fortsatt er noe som opptar mennesker 2000 år senere: Hvor skal vi tilbe?*

Jesu respons knyttes igjen til kjennskap – ”Dere tilber det dere ikke kjenner” (Joh 4:22). 

Er dette Jesu forklaring på hvorfor spørsmålet om hvor blir viktig?

Jeg tror det.

Det mennesket jeg kjenner best er hun jeg er gift med. Grunnen til at jeg kjenner henne så godt er at jeg elsker henne og ønsker å bli enda bedre kjent med henne. Derfor ønsker jeg også å være mest mulig sammen med henne. Om bare vi får anledning til å være sammen, spiller ”hvor” liten eller ingen rolle. Det som er viktig er at vi er tilstede når vi er sammen.

Tilbedelsens hvor er altså at jeg er hjemme i meg selv og hjemme i Gud. Når det skjer, har det evige liv allerede begynt:

Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.
Joh 17:3
Jeg kommer til å følge tanken videre de neste par dagene

Dagens ’manna’:

Når jeg kjenner Gud blir den fysiske rammen for tilbedelsen en bagatell
-------------------------------------
* «Våre fedre tilba Gud på dette fjellet, men dere sier at Jerusalem er stedet der en skal tilbe.»
Joh 4:20
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: