onsdag 4. september 2013

Integritetstest

Mange lar seg i disse dager underholde av å teste sine synspunkter gjennom en valgomat på nettet. Ut kommer det et resultat som gir en indikasjon på hvor jeg befinner meg i det politiske landskapet. 

Jeg tok den ved forrige valg fordi jeg var nysgjerrig på om den traff. For mitt vedkommende stemte det slett ikke så verst, men jeg måtte til slutt velge i forhold til hva jeg mente var aller viktigst ved det valget.

Det finnes mange slags tester, men hvordan vil du teste et medmenneskes integritet? 


For de fleste av oss tror jeg «ærlighet» er en parameter som det er viktig å måle mot. I samtalen med kvinnen ved brønnen hadde Jesus gjennom hennes åpenhet oppdaget en sterk gudslengsel, men hvordan sto det til med hennes integritet?
Da sa Jesus til henne: «Gå og hent mannen din og kom så hit!»
Joh 4:16
Det ble ikke noen unnskyldning, ikke et forsøk på å dekke til eller spille et spill, men et bunnærlig svar: «Jeg har ingen mann.» Hun hadde bestått integritetstesten – den åndelige samtalen kunne fortsette inn i en dimensjon hun bare ante konturene av. Åndelighet måtte være noe mer en kamp om hellige steder.

Dagens ’manna’:
En disippel har sin identitet og integritet i Kristus
-----------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: