tirsdag 10. september 2013

”Isn’t it?”

Jeg har mer sans for Evergoods TV-reklamer enn for selve kaffen. Innslagene kommer fra forskjellige settinger der en kjendis plutselig dukker opp mens noen nyter en kopp kaffe. ”Isn’t it…?” – ”Er det ikke…?”. Spørsmålsstilleren refererer til kjendisen, mens samtalepartneren tenker på kaffen. 

Jeg tror reklamens formidlingsform ville falt i smak hos Johannes. «Om du hadde … visst hvem det er som ber deg om drikke», sa Jesus til den samaritanske kvinne. Hun visste ikke hvem han var, men i løpet av samtalen går det gradvis opp for henne hvem det er hun har foran seg:
«Jeg vet at Messias kommer», sier kvinnen – Messias er det samme som Kristus – «og når han kommer, skal han fortelle oss alt.» Jesus sier til henne: «Det er jeg, jeg som snakker med deg.»
Joh 4:25-26
Det er kvinnen som trekker ”Messias” inn i samtalen. Jeg forestiller meg at hun må ha tenkt: ”Er det ikke … Messias?” – det har skjedd en åpenbaring. Når hun våger å komme åpent ut med det hun tror blir troen bekreftet. – Også det er en bibelsk nøkkel (jfr Rom 10:10).

For meg er dette nok et bevis på at ”forkynnelse” ikke må begrenses til en preken i en gudstjeneste, men at samtalen er minst like viktig som kanal for forkynnelse. Troen kommer fra forkynnelsen (ikke formen).

Dagens ’manna’:
Den daglige samtalen kan lede til tro
----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: