søndag 1. september 2013

Noe større

”Jeg misunner kristne. Jeg ser hvordan mange henter trøst i en gud”, uttrykte Jens Stoltenberg i gårsdagens Vårt Land. Jeg tror han er representativ for veldig mange – vi lengter etter noe større enn oss selv, og mange finner dette i Gud.
«Du er vel ikke større enn vår stamfar Jakob?»
Joh 4:12
…spurte kvinnen under samtalen med Jesus. Det er et uttrykk for en gudslengsel. I hennes bevissthet var Jakob, Israel, og hennes forbindelse til ham gjennom etniske bånd linken til Gud. Hun hadde en gudstro, men den var knyttet til ytre former, etnisk tilhørighet og tradisjoner. Kanskje drømte hun om å komme enda nærmere til noe som likner liv mer enn form?

Uansett tror jeg at dette er poenget til Johannes. Her er noe større enn Jakob, her er selve linken, her er Gud selv – og kvinnen ante det. Mysteriet vil for alltid være – hvorfor gjorde hun det?

Det er en fundamental forskjell på å nærme seg Gud gjennom religion og gjennom Jesus. For det er Jesus som gir Gud et ansikt. I dag er det Jesu kropp som gir Gud et ansikt.
 

Dagens ’manna’:
Gud, må ditt ansikt bli synlig der jeg er i dag.
----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: