lørdag 26. oktober 2013

Livslogikk

Det finnes livsfilosofi, livssyn, livsvisdom osv – men stavekontrollen markerer feil på ordet livslogikk. 

Betyr det at en slik logikk ikke finnes? Om så, betyr det at livet ikke er logisk – eller er det fordi liv er så uløselig knyttet til Gud at det er vanskelig å forklare livet uten å koble ham inn? Jeg lar den filosoferingen ligge for øyeblikket, men håper å vende tilbake til den senere. Nå ønsker jeg å bruke ordet i forbindelse med dagens vers:
For slik Far har liv i seg selv, har han også gitt Sønnen å ha liv i seg selv
Joh 5:26
Verset er helt logisk for Johannes. Dersom Far og Sønn er ett, må de også ha det samme liv i seg. Med sitat etter sitat av Jesus, bygger Johannes fundamentet for den kristne tro på evig i liv Kristus. Dersom jeg aksepterer utsagnene som sannhet, dannes det til slutt en livslogikk. 

Jeg aksepterer at Sønnen har liv i seg. Jeg aksepterer at jeg er ett med alle troende slik Far og Sønn er ett. Jeg aksepterer at det skjer ved at han er i meg og jeg i ham* - og da blir den logiske konklusjon at det liv som Far og Sønn har i seg, også er gitt til meg – ergo er det nye livet som er i meg et evig liv. Helt logisk livslogikk!

Dagens ’manna’:

Jeg har evig liv i meg!
------------------------
* Joh 17:22b-23a: de skal være ett, slik vi er ett: jeg i dem og du i meg, så de helt og fullt kan være ett. 
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: