søndag 27. oktober 2013

Myndighet … fordi

Da jeg bodde i Mandal i begynnelsen av tenårene hørte jeg mange historier om Kristiansands byoriginal ”Kjutta”. Nå er det stor skepsis knyttet til om historiene faktisk stammer fra Kjutta, eller om det bare er gode historier som er blitt enda bedre ved å knytte dem til en mann ”alle” visste hvem var. For meg er det ikke viktig om de stammer fra Kjutta, for historiene tar det sørlandske lynnet på kornet. 

En av de mest kjente vitsene er fra Tysklands angrep på Norge den 9. april 1940 da han spaserte i byen mens angrepet skjedde. Et tysk fly skjøt av toppen av kirkespiret på Kristiansand domkirke (bildet), og da Kjutta så det sa han: – Nei, nå syns æ møndighedan skulle gribe inn!

Myndighet må komme fra et eller annet sted – og den 9. april 1940, var det lite norske myndigheter kunne gjøre med angrepet. Okkupasjonsmakten tok autoritet i sin egen overmakt, mens motstandsstyrkene hjemlet sin myndighet i linken til eksilregjeringen i London.

I Johannesevangeliet forteller Jesus hva som gir ham myndighet:

og han har gitt ham myndighet til å holde dom fordi han er Menneskesønnen.
Joh 5:27
Det er den herskende som til enhver tid kan holde dom (jfr okkupasjonsmakten) – men hva gjør ”Menneskesønnen” til hersker?

Begrepet er ”eskatologisk” – det vil si at det hører til endetiden, og det kommer fra Daniels bok: ”en som var lik en menneskesønn… gikk bort mot den som var gammel av dager og ble ført fram for ham. Han fikk herskermakt, ære og rike så alle folk og nasjoner og tungemål skal tjene ham. Hans herskermakt er en evig makt som ikke skal forgå” (Dan 7:13-14).

Den gamle av dager og menneskesønnen i Daniels syn ble av de første kristne tolket som et profetisk syn om at Jesus er Menneskesønnen som får herskermakt av sin Far – en tolkning som mange fortsatt holder fast ved. Der er Jesu myndighet hjemlet.
Mer om myndighet til å holde dom i morgen.

Dagens ’manna’:
Som kristen er det viktig å vite hva som gir meg myndighet.
-----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: