onsdag 23. oktober 2013

Ære den som æres bør!

For et drøyt år siden skrev jeg en refleksjon med samme overskrift, men den var knyttet til et annet vers enn dagens:
«…alle skal ære Sønnen slik de ærer Far. Den som ikke ærer Sønnen, ærer heller ikke Far, han som har sendt ham.»
Joh 5:23
Gjennom sin undervisning gjør Jesus koblingen mellom Far og Sønn tydelig og sterk. Det å ære den ene er ensbetydende med å ære den andre, eller med negativt fortegn å la være å ære den ene innebærer at jeg heller ikke ærer den andre. Personlig finner jeg ikke dette vanskelig verken å forstå eller gjøre dersom jeg isolerer det til å ære guddommen, men i og med at jeg er svært opptatt de troende er ”Kristi kropp” – berører denne utfordringen også den.

Jesus ber: «Må de alle være ett, slik du, Far, er i meg og jeg i deg. Slik skal også de være i oss, for at verden skal tro at du har sendt meg» (Joh 17:21). Dersom jeg ikke ærer ”Kristi kropp” vil ikke verden tro det budskapet jeg forkynner. Ved å ære Kristi kropp ærer jeg ham som har gjort det mulig for meg å være en del av den – og da ærer jeg også Far. Det er hva det vil si å ære Gud i praksis. Det er en utfordring.

Dagens ’manna’:
Jeg kan ikke ære Gud og la være å ære dem han har utvalgt!
------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: