søndag 17. november 2013

Det er viktig å sitte!

Da sa Jesus: «La folket sette seg.» Det var mye gress på stedet, og de satte seg ned.
Joh 6:10
Tjenerne satt ikke til bords – de tjente dem som satt ved bordene (jfr Luk 17:7-8). Jesus kom for å tjene - ikke for å la seg tjene (Mark 10:45). Han lot folket sette seg slik at de kunne bli betjent med mat. 

Jeg har tidligere sitert Watchman Nees undervisning fra Efeserbrevet om å sitte, vandre og stå*. Vi må først bli bevisste vår stilling: «I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham» (Ef 2:6). I den stillingen blir jeg betjent slik at jeg kan vandre verdig kallet og stå imot den onde.

«Jostein er så travel, la ham sette seg!»
Han sier det hver dag slik at han kan betjene meg. Og jeg setter meg og sier: ”Her er jeg!” - Så kommer han med ’manna’ – åndelig mat for dagen som gjør at jeg har noe å gå på, leve på og stå for.

Dagens ’manna’:

Her sitter jeg – takk for det du kommer med!
-------------------------
* Se f. eks "Jeg har vært der!"
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: