fredag 6. desember 2013

Brød for verden

Jeg husker Biafra-krisen. Vi hadde akkurat fått TV, og bildene av de utmagrede barna gjorde et enormt inntrykk på en 10-åring. Derfor husker jeg også Kirkens Nødhjelps første fastebøsse med påskriften ”Brød for verden” som kom som en respons på den krisen i 1967. Selvfølgelig måtte jeg bidra til å fylle den. Verden trenger brød.

Folkemengden hadde minnet Jesus om manna i ødemarken, og refererte: «Brød fra himmelen gav han dem å spise». Jesu svar inneholder en vesentlig nyanse som jeg måtte sjekke på originalspråket. Nyansen er den samme på gresk:
Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Moses ga dere ikke brødet fra himmelen. Det er min Far som gir dere det sanne brødet fra himmelen».
Joh 6:32
Ved første øyekast virker det som om Jesus sier imot folkemengden, men han sa ikke ”Moses gav dere ikke brød fra himmelen” – for det gjorde Moses, og det samme gjorde Jesus i brødunderet i ødemarken - begge delte ut "brød fra himmelen". Det Jesus sa var: ”Moses gav dere ikke brødet fra himmelen”. Her er nyansen mellom brød og brødet. Det sanne brødet fra himmelen er den store forskjellen. Verden trenger brød. Jesus fornekter ikke det, men det verden virkelig trenger, er brødet. Den fasteaksjonen vil jeg også være med på slik jeg var med på den første i 1967!

Dagens ’manna’:
Det handler om ”Brødet for verden”
------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: