lørdag 28. desember 2013

Hvor lite skal til?

Jeg var 16 år og veldig engasjert – jeg var ”mot” eller retter sagt ”nei”, men jeg hadde ikke stemmerett. De fleste jeg kjente var ”ja”. Valgsendingen fra EF-avstemmingen i 1972 var ulidelig spennende. Pila vippet fram og tilbake mellom ”ja” i det ene øyeblikket til ”nei” i det neste. Lenge lurte vi på hvor lite som skulle til før det bikket i den ene eller andre retningen. Det skulle vise seg å bli relativt solid nei-flertall på 53,5% til slutt, men jeg kommer ikke til å glemme den valgvaken.

Jeg vet ikke om Jesus mistet ”nattesøvnen” da folket reagerte på undervisningen om Brødet fra himmelen. Kanskje hadde han forutsett det? Uansett virker det som om han undret seg:

Jesus visste med seg selv at disiplene hans murret på grunn av dette, og han sa: «Gjør dette at dere faller fra?»
Joh 6:61
Det kan virke som om ”dette” (undervisningen om brødet) i Jesu bevissthet var bagatellmessig mot mye av det som hans etterfølgere skulle komme til å møte – inkludert det å måtte klare seg uten hans fysiske nærvær. Hvor lite er det egentlig som skal til? 

Det skal ofte lite til før ting kommer ut av perspektiv, og da blir det alltid spørsmål om hvor stor plass jeg velger å gi troens gave i livet mitt. Blir den ”nedgradert”, så skal det kanskje ikke så mye til. Mer om det de neste dagene.

Dagens ’manna’:

Troen avgjør hvor mye som skal til.
-----------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: