mandag 23. desember 2013

Tre julekort som bro

Når jeg blir bedt om å holde appell på konserter pleier jeg gjerne bygge bro mellom innslaget før og etter appellen. På den ene av to ”Heimelaga julekonsert” i Kroken kjørke i går bygde jeg bro mellom ”Nordnorsk julesalme” og ”En stjerne skinner i natt” eller mellom jord og himmel om du foretrekker det - og jeg gjorde det ved hjelp av tre imaginære julekort:

1. Julekort: Huset til Jordmor-Matja

Det kortet viser stjerna og Prøysen forteller at: ”Den fyste gong hu skinte så laga hu ei bru imilla seg og himmel’n og ei krubbe og ei ku”.
Det gir meg mot til å bruke en slik metafor i mitt brobyggingsprosjekt.

I sin vakre julesalme skriver Trygve Hoff:

Vi levde med hua i handa men hadde så sterk ei tru.
Og ett har vi visserlig sanna: Vi e hardhausa vi, som du.

2. Julekort: En liten gutt skriver ønskeliste til jul

Han tror ikke lenger på nissen, men synes det er betimelig å minne Jesus på at han trenger noen gaver. ”Jeg har vært snill i hele år” skriver han og tenker: ”Nei det er ikke sant, og det vet Jesus” – han kaster arket og skriver på nytt: ”Kjære Jesus, jeg har forsøkt å være snill i hele år!” – men nei, det stemmer ikke det heller. Arket kastes, det må velges en ny strategi. Han løper inn i stua og henter Mariafiguren ut av julekrybba, pakker henne inn i et håndkle og kaster henne inn under senga, så skriver han: ”Jesus – hvis du vil se mora di igjen, må du oppfylle følgende krav: ….”
 

Gutten endret strategi fra å stå med ”hua i handa” til å bli en hardhaus som forhandla med en hardhaus. Han visste ikke at Gud ikke er en ”forhandler”, men en Gud som ”handler for” oss. Det viser:

3. Julekort: Stallen med Maria og Jesusbarnet

Ingen ting viser klarere at Gud ”handler” for oss enn i inkarnasjonen. Gud blir menneske: Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet (Joh 1:14)

Tre julekort har laget en bro mellom to sanger og mellom jord og himmel og vi kan synge Eivind Skeies vakre sang:

Verden var aldri helt forlatt.
En stjerne skinner i natt

Dagens ’manna’:

Gud er ikke en som forhandler, men Gud som handler for oss.
PS - med disse julekortene ønsker jeg deg en velsignet jul! 

Ingen kommentarer: