tirsdag 14. januar 2014

Autodidakt

Det er noen områder som jeg vet litt om selv om jeg aldri har fått noen opplæring. Noe av kunnskapen skyldes observasjon, erfaring eller selvstudium – eller en kombinasjon av disse metodene. På disse områdene kaller jeg med selvlært, eller autodidakt som er ”fagtermen”. Interessen for snekring er et godt eksempel.

Men hvordan var det med Jesus?
Jødene undret seg og sa: «Hvordan kan han ha slik kunnskap, han som ikke har fått noen opplæring?»
Joh 7:15
De andre evangelistene noterte seg også folkets undring, og da særlig over autoriteten han underviste med:
Alle var slått av undring over hans lære, for han lærte dem med myndighet og ikke som de skriftlærde.
Mark 1:22
Men var Jesus ”autodidakt”?

Johannes vektlegger at Jesus hadde kunnskapen fra Faderen. Han hadde gått i Guds skole og om jeg skal bruke et navn på det, må det være ”theodidakt”. Men ettersom han også er Gud, blir det kanskje rett å kalle ham ”autodidakt” likevel.

Jesu egne uttalelser om temaet, kommer jeg tilbake til i de neste refleksjonene. Det er spennende tanker, men for meg er det enkelt å finne

dagens ’manna’:
Jeg er elev i Guds skole!
-------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: