fredag 17. januar 2014

Det vanskelige begrepet ære

Er jeg opptatt av å søke ære? Spørsmålet kommer som en konsekvens av dagens vers:
Den som taler ut fra seg selv, søker sin egen ære. Men den som søker ære for den som har sendt ham, taler sant, og det finnes ikke urett hos ham.
Joh 7:18
Bibelen (1930) oppfordrer oss til å hedre hverandre som jeg oppfatter som synonymt med å ære. Dagens utgave sier: 
«Elsk hverandre inderlig som søsken, sett de andre høyere enn dere selv»
Rom 12:10
Fra tid til annen er det veldig godt å bli bekreftet som menneske og som et Guds redskap. Jeg søker det ikke, men det gjør meg glad når det skjer - og innerst inne håper jeg at det ærer Gud. I går underviste jeg på konfirmantuka i Hemsedal om temaet: Kan jeg høre Gud når han snakker?  

Temaet er krevende også for viderekomne, men konfirmantene virket veldig interesserte. Da det ble tid til å lytte til Gud i 3 minutt, var det mange som opplevde å få bilder og ord både til seg selv og andre. Selv om jeg ikke talte fra meg selv, men fra Guds ord, brukte jeg eksempler fra egen erfaring - jeg vet at jeg gjorde det for å ære han som har frelst meg, for jeg ønsker å skape begeistring for ham som en levende Frelser og venn!

Dagens 'manna'

Det er Gud som skal ha all ære - gjennom det blir også jeg bekreftet.
-----------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: