søndag 9. mars 2014

Bøygen

Da jeg på videregående leste Peer Gynt, ble jeg for første gang introdusert for Bøygen. Jeg gikk på Tromsø gymnas, og på grunn av vår iherdige innsats med å trenge inn i Ibsens kanskje mest kjente verk, fikk vi besøk av skuespiller Nils Utsi som fortalte om sine opplevelser i rollen som «Peer Gynt». Han beskrev den sammensatte figuren på en levende måte som gjør at jeg kan huske detaljer fra timen den dag i dag.

Peer ville alltid gå sine egne veier, men var så svak for stemmen til Bøygen som oppfordret ham til å «gå utenom» enhver form for utfordring.

Bøygen er ifølge norsk folketro et overnaturlig vesen eller troll som opptrer i form av en kjempeslange. Det er ikke vanskelig å se parallellen til Satan både i fysisk framtoning og i strategisk metode. «Har Gud virkelig sagt?» - «Gå utenom». I dag er prekenteksten Jesu fristelse - også han ble fristet til å gå utenom!

Det er hans strategi i dag også. Han liker at Jesus er et menneske som alle verdsetter. For da tror mange at de forholder seg til Jesus på en riktig måte, for de synes jo at det han sa om kjærlighet, og måten han viste det på ved å ta de svakes parti er veldig bra – «Heia Jesus!» 


Men Jesus søker ikke en heiagjeng, han søker etterfølgere. Og han er kompromissløs i forhold til kravet om at jeg skal tro at han er «Jeg er!» = Gud:
«Jeg sa at dere skal dø i deres synder. For hvis dere ikke tror at Jeg er, skal dere dø i deres synder.»
Johannes 8:24
Dersom vi som er hans etterfølgere toner ned at veien til Gud går gjennom Jesus og hans soningsdød på korset, taler vi Bøygens budskap, men det finnes ingen vei utenom – den fører bare til død.

Dagens ‘manna’:

Veien til Gud går gjennom Jesus
------------------------------------------------
* "Gatas Gynt" er en innspilling som Hallvard Bræin gjorde med amatør-skuespillere rekruttert fra Frelsesarmeens rusomsorg

Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: