onsdag 12. mars 2014

Tampen brenner



Det var gøy da jeg var barn, det var gøy da vi fikk barn og det har vært gøy sammen med barnebarna. Å nærme seg et mål sakte men sikkert og få signaler om at du er på rett vei, er en spennende øvelse.

Jeg vet ikke om jødene som samtalte med Jesus på Tempelplassen hadde en følelse av å nærme seg et mål, men jeg tror de ønsket å forstå hva Jesus snakket om, men: 

De skjønte ikke at det var sin Far han talte om.
Joh 8:27

Da jeg som gutt trengte et hint fra foreldrene, fikk jeg det. Jesus har allerede signalisert at han begrenser seg til å si det han har hørt av ham som har sendt ham. Jeg forestiller meg at Jesu Far forteller ham: «De trenger å høre at de nærmer seg, gi dem et signal» - for det gjør Jesus:

Da sa Jesus til dem: «Når dere har løftet Menneskesønnen opp, skal dere forstå at Jeg er, og at jeg ikke gjør noe av meg selv, men sier det som Far har lært meg.»
Joh 8:28

Selv om det fortsatt ligger et mysterium i det Jesus sier, er opplysningen om at det er Far som har sendt ham viktig informasjon for dem i gruppa som ønsker å tro. Mysteriet vil aldri forsvinne, men Gud har i Jesus åpenbart nok for dem som ønsker å tro – enten det handler om Jesu samtid eller min.

Dagens ‘manna’:
         
        Gud åpenbarer alltid nok til at det skal være mulig å tro
------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: