onsdag 23. april 2014

Å se forvandling

«Se sjokkert ut selv om du ikke er det!», sa programlederne Gunnar Andersen og Christina Støp på programmet «Chili» som gikk på TV2 i 1995. Den som skulle «sjokkere meg» var kona mi, Magna. Et TV-team hadde fulgt henne gjennom dagen – først i uniform på jobb. Deretter hadde stylister «fiffet henne opp» til det ugjenkjennelige og kledd henne i en vakker kjole. Så ble hun sendt ut for å selge «Krigsropet» - hun solgte nok bedre i uniform.

Jeg fikk først se henne da hun kom inn i studio på direkten. Forandringen var så stor at jeg kjente henne nesten ikke igjen - jeg trengte ikke spille sjokkert. Hadde hun passert meg på gata, ville jeg ikke ha sett at det var henne. Hun var fin, men originalen er og blir best.

Ofte er det slik at forandring skjer over tid. Foreldre merker ikke at et barn vokser fra dag til dag. Som bestefar går det gjerne noen uker mellom hver gang jeg ser barnebarna, og da merkes forandringen. Når forandringen er stor, forårsaker det undring. Det skjedde med dem som kjente mannen som var født blind:

Naboene og de som før hadde sett at han var tigger, sa da: «Er ikke dette han som satt og tigget?»
Joh 9:8
Et møte med Jesus skal skape forvandling. Det skal merkes. Noen ganger skjer det spontant – som et mirakel, andre ganger er det den daglige veksten som med barnet som vokser i samspill med omsorgsfulle foreldre. Da er det godt å vite at møtet med Jesus også innebærer rett til barnekår der forvandling skjer ved den gode retretten når et barn kommer hjem om kvelden og blir møtt av en vennlig favn.

Dagens ‘manna’:

Gud, hjelp meg å se din forvandling av mitt eget og andres liv!
---------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: