lørdag 10. mai 2014

Hvor ligger trykket?

Ulempen med å lese et sitat i stedet for å høre det, er at jeg ikke vet hvor trykket ligger. Dersom trykket flyttes fra et ord til et annet kan meningen få en helt annen farge eller tone, ja, kanskje meningen til og med endres. Jeg skrev litt om dette for fire år siden i refleksjonen «En tale jeg aldri glemmer».

Hvor la mannen som var født blind trykket da han tok til motmæle mot fariseernes utskjelling. Han sa:

«Det er da merkelig at dere ikke vet hvor han er fra, enda han har åpnet øynene mine.»
Joh 9:30
Jeg tror at trykket lå på «dere». Om noen burde ha skjønt hvor Jesus kom fra, måtte det vært fariseerne. Den blindfødte trakk fram det som går igjen i hele evangeliet: De som burde ha forstått og trodd, gjorde det ikke, mens de enkle, utstøtte, eller kanskje vi skal si: «synderne», de så plutselig det som de «seende» burde ha sett og trodd.

Å "se" blir i Johannes-evangeliet nesten synonymt med å tro. «Kom og se!» sa Jesus til de to som var nysgjerrige på hvor han «bodde». Han kunne gjerne sagt «Kom og tro!» - for det er det som skjer. Når vi ser hvor han «bor», vet vi hvor han er fra, og konsekvensen av det er tro.

Dagens ‘manna’:

Å vite hvor Jesus er fra = tro
-------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: